Köttlådeentreprenörerna

Från vänster:
Josefines favoritdel för nötkött: ”Högrev är gott, långkok blir smakrikt och bra.”
Maries favoritdel för lamm: ”Halskotletterna är bra mat, och grillad sadel och bog är jättegott.”
Erikas favoritdel för gris: “Griskind som man kokar med lagerblad, marinerar och sedan grillar.”


Erika Järlesäter, Marie Andersson och Josefine Wraghe är kompisarna som startade upp ett köttlådeföretag efter en trevlig kväll med några glas vin. Från idé till handling var vägen inte lång. Idag har de varumärket Lantkäk ihop där de säljer lamm-, nöt- och griskött till svenska hushåll.
 

Det är en bra historia. Tre tjejer – Marie, Josefine och Erika - träffas på Bollerup under gymnasieåren. Lever internatliv och blir jättebra kompisar. När skolan är slut åker de till Nya Zeeland tillsammans och arbetar på olika gårdar. Två av dem åker därefter vidare till Kanada och jobbar vidare där. Därefter söker de alla in på Alnarp. Här går de tre år med lite olika inriktning, men med samma fokus på lantbruket.
- Vi hade alla ett stort intresse och vill verkligen jobba med och föra fram svenskt lantbruk, berättar Josefine.

-Direkt efter Alnarp, 2013, satt vi och åt middag ihop och drack ett glas vin, och så halkade vi som vanligt in på ämnet närproducerad mat, och förhållandet mellan lantbrukare och konsument, fortsätter Josefine.
-Vi satt ju redan på affärsidén, fyller Erika i. Tre djurslag: Jag hade tillgång till grisproduktion, Josefine hade köttdjur och Marie lamm – det kunde ju inte bli mer rätt.

Affärsidén var alltså att leverera köttlådor direkt till konsument – från en god och noggrann konventionell produktion. Närproducerat med kvalitet. Där man kommer nära konsumenten och kan ha en öppen och tydlig dialog kring såväl produktion och kvalitet.

All reklam var från början via Facebook – alltså ett webbaserat köttlådeföretag.
- Det var en unik affärsidé eftersom vi kunde erbjuda kött från tre djurslag, konstaterar Marie. Man slapp mellanhänder och det förstår vi att kunderna uppskattar. Man kan berätta om produktionen, man kan berätta om slakteriet, man kan berätta om styckdelarna och vad man kan göra med dem. Det är både ren försäljning och pedagogik.

-Vi kan våra respektive produktioner så väl och då är det härligt att kunna föra vidare vad det är vi gör, hur vi får fram det kött vi har i lådorna, var djuren finns och hur de mår, berättar Erika. Det är jätteuppskattat och härligt att kunna dela med sig, att få berätta om allt det arbete som faktiskt läggs ner i den svenska konventionella produktionen.

Förutom den direkta försäljningen via sociala medier, finns Lantkäks köttlådor i tätortsnära butiker runt om i Skåne.
Det som är spännande med lådorna är att man inte bara får filén på djuret. Man utmanas som konsument och får testa andra delar på djuret.
-Det finns så mycket gott på djuret, säger Josefine. Bara man vet hur man ska tillaga det. Vi lägger numera med recept i lådorna, så att man kan börja någonstans. Sedan söker man sig själv vidare, det vet vi. Det är roligare att laga något som är ovanligt, än något som man gjort tusen gånger.

Just nu närmar sig jultider och för tillfället gör man reklam för bland annat lammkorven. Det finns också en jullåda för gris. I år har man en nyhet – sockersaltad julskinka. Kanske något för årets julbord.


Följ Lantkäk på Facebook eller gå in på deras hemsida: www.lantkäk.se

 

Axving

Svenska Foder AB

Telefon
0510-828 00

Kundservice
020-83 00 00

Box 673

531 16 Lidköping

info@svenskafoder.se

Alla kontaktuppgifter