Företagandet går före ”bonneriet”

Med en verksamhet som idag omfattar 76 000 hönor i tre grupper har far och son Lindberg på gården Musteryd i Moheda utvecklat sitt företagande mot ett modernt företag med kvalitet och lönsamhet på agendan. Tillsammans sporrar de varandra att vilja utvecklas. Ett fint exempel på hur man på ett lyckat sätt kan arbeta över generationsgränserna.

Att driva företag och samtidigt vara släkt som är vanligt inom lantbruket kan vara en komplicerad historia. Det gäller att vara på sin vakt för såväl tonfall som privilegier: saker som har varit på ett vis, måste kunna omförhandlas i det avseende att en dotter eller son övertar driften eller går in i bolaget. Här är tydlighet den viktigaste parametern. Man bör noga tänka igenom vad som behöver skrivas, så att man säkrar upp vad som händer om det ”värsta” händer i familjen.

Nå. Nu var det inte generationsskifte eller samägande osv, som skulle det skulle berättas om i detta reportage. Det var istället om Gården Musteryd som återfinns i de småländska skogarna utanför Moheda och om far och son, Mikael och Marcus Lindbergs, äggproduktion och företagande.

1982 breddade Mikael Lindberg produktionen till att även gälla höns. Men det var 2009 då man fattade det stora beslutet.

-Det första stallet byggdes 1982 för 12 500 burhöns, berättar Mikael. Då hade vi både kor och höns på gården. Det här fortsätter vi under många år. Men 2009 hade vi ett val att göra: skulle vi ersätta mjölkkorna med hönorna? Det var inte helt självklart då. Idag var det helt rätt val.

-Vi har ingen slättbygd här, det är inte optimala förutsättningar för kor, fyller Marcus i.

-Jag vill ha ett drägligt liv, kunna ta semester och vill kunna ta ut en lön som är värt det. Kort sagt: Jag hade inte varit kvar i företaget om vi inte hade utvecklat det mot denna typ av produktion.

Det är ingen hemlighet att Marcus hellre kallar sig företagsledare än bonde. Han vill inte hamna i synen på företagandet som en livsstil – (även om egenföretagandet ligger väldigt nära livsstil det också, åtminstone tidsmässigt).

-Det finns en poäng med att se på äggproduktionen och gården ur perspektivet som företagare snarare än bonde. Oavsett vad jag hade gjort, så hade jag velat vara bäst. Då gäller det att se hur man kan arbeta med produktionen för att kunna utveckla den optimalt. Det går inte då att ta saker för givet, utan man måste vända på varje sten och göra sitt bästa.

-Det finns ingen mening i att gå här på gården bara för att jag råkar ha vuxit upp här, fortsätter Marcus.  Jag vill göra detta för att göra ett bra jobb. Idéer på hur vi ska förbättra för hönorna och utveckla äggproduktionen, de kommer på löpande band. Det spelar ingen roll vad klockan är på dygnet.

Det är också därför som Marcus själv sett till att göra rätt för sig inför sina syskon. Även om de inte är intresserade av gården, vill han inte få något gratis. Han vill alltid tänka som en företagare och en företagare får inget gratis.

Men just vad ett smart företagande är, det kan man ha väldigt olika uppfattningar om. Det gäller även Mikael och Marcus. De vittnar båda om att det kan gå hett till.

- Man brukar säga att man har högt i tak, men det kan ofta vara något man bara säger. Men jag kan intyga att är det något det är här, så är det högt i tak, skrattar Mikael.

-Vi har båda starka åsikter och inte sällan kommer de från diametralt olika håll, fortsätter han. Men det intressanta är att om vi bara får gå och grunna på det en stund på var sitt håll, efter att vi diskuterat det, hamnar vi väldigt ofta på ungefär samma punkt till slut.

Ibland har det gått så långt att vi har bytt åsikt med varandra, efter våra diskussioner, skrattar Mikael.

-Om vi ska kunna driva ett effektivt och lönsamt företag, måste vi kunna diskutera alla delar, fyller Marcus i. Inga heliga kor är tillåtna. Allt måste man kunna vända på och diskutera. Annars går det lätt i stå.

-Ett framgångsrikt företag står aldrig stilla. Det måste alltid vara i utveckling. Därför utmanar jag hela tiden vanetänkandet och tittar på alla parametrar i produktionen och i företaget metodiskt för att kunna åtgärda om det finns något som inte håller måttet.

Det här med Marcus drivenhet är något som pappa Mikael återkommer till. Oavsett om han har andra uppfattningar i fråga om enskilda frågor, är han tydlig i sin syn på Marcus styrkor:

-Marcus har alltid varit väldigt driven, oavsett vad han hållit på med. Det är därför som jag aldrig har tvekat om att lämna över driften till honom – även om jag är kvar i företaget. Hans noggrannhet och hans struktur gör att jag inte behöver vara orolig att han inte kommer att göra allt för att företaget ska gå bättre.

-Han är en entreprenör som vill tjäna pengar. Alla entreprenörer arbetar mycket, oavsett bransch. Det spelar ingen roll om du är pizzabagare eller inom lantbruket.

Marcus planerar verksamheten så att alla som arbetar i verksamheten vet precis vad de ska göra. Det betyder mycket för personalen. Det betyder också att de har sina roller – något som innebär att deras engagemang i att det går bra i produktionen gör det roligare att arbeta.

-Har vi inte rätt personal, når vi inte hela vägen. Duktig personal som trivs och mår bra är en förutsättning för resultat.  

-Ett sätt att skapa ett sådant arbetsklimat är genom att ha rutinlistor, berättar Marcus. Varje morgon fyller vi i hönans vikt, foder, vatten, golv, klimat osv. På så vis kan vi upptäcka avvikelser och få personalen att tänka till. Får vi en störning i produktionen kan vi gå tillbaka och se på hur det sett ut. Denna struktur är a och o för att kunna åtgärda dessa missar i framtiden.

-Tre saker gäller för att vi ska lyckas inom äggproduktionen, fortsätter han.

1. Vi skall ha en kyckling i världsklass
2. Vi skall ha ett foder i världsklass
3. Vi skall ha ett management i världsklass.

- Vi ska vara bäst på det vi gör, men vi kan alltid bli bättre. Att tro att denna strävan att bli bättre en gång är över, då har man missuppfattat företagandet. Vi följer upp våra siffror och sätter upp mål och när vi nått dessa mål sätter vi upp nya.

Genom att samarbeta med företag och leverantörer som har förtroende för och som är lyhörda och vill möta dem i diskussioner om förbättringspotential, kan M Lindberg Ägg AB själva också ta åtskilliga steg framåt.

- Jag vill ha en professionell uppbackning och ett bollplank som tar vår verksamhet på allvar, som kan göra rätt bedömning av den input man får av oss, säger Marcus. Då blir det spännande och roligt. Denna professionalitet får jag via Närkesbergs hönseri och Joakim där, liksom via Svenska Foder och säljchefen Joachim Brahce och produktchef Åsa Carlsson.

Att man inte byter leverantörer särskilt ofta kan bevisas i att man haft Svenska Foder som leverantör i 25 år. Fodret är man nöjda med och man ställer gärna krav och kommer med idéer och för diskussioner om förbättringar. Det är stimulerande för Svenska Foder att få dessa diskussioner för att kunna bli bättre. Det handlar också om hur och när fodren levereras. Förtroendet för planeringschefen Richard Dahlström är stort.

-Det handlar om smidighet och planering, det uppskattar och värdesätter vi verkligen, säger Marcus.

Idag har M Lindberg Ägg AB 76 000 frigående hönor uppdelade i tre grupper. Nytt stall byggdes 2015 och målet är att utöka ytterligare vad det lider. Klart är i alla fall att man inte backar på att utveckla sig själv och sin kompetens.

-Framtidens management kommer att påverka utfodringen, säger Mikael Lindberg. Praktiska erfarenheter och målsättning för företagandet kommer att styra resultaten och därmed också utfodringen.

- När det gäller själva företagandet, kommer vi så småningom ta in en extern styrelse, en som ställer krav och som vill att vi ska utveckla oss själva, fortsätter Marcus. Att våga ta in kritiska röster och röster som kan pusha oss till att bli bättre, kommer att bli allt viktigare framöver.

Axving

Svenska Foder AB

Telefon
0510-828 00

Kundservice
020-83 00 00

Box 673

531 16 Lidköping

info@svenskafoder.se

Alla kontaktuppgifter