Motivation och glatt humör kommer från återförsäljarna

Varje dag servar 5 säljare cirka 230 återförsäljare till Svenska Foder på olika sätt och vis. Svenska Foders återförsäljarnät är en otroligt viktig del i den strategi som består i att nå ut till boende på landsbygden. Med ett väl utbyggt centrallager i Hällekis når man varje dag återförsäljare som får en helhet serverad. Tidningen träffade Elisabeth Nordberg, Susanne Edlund, Annette Zackrisson och Johan Hagstedt, för höra dem berätta om det arbete de utför varje dag.

– Det är ett oerhört socialt och aktivt arbete Johan, Susanne, Annette och Anders – som är Key Account Manager, med ansvar för större återförsäljare med inriktning på lantbruk – utför varje dag. De möter och talar med duktiga entreprenörer runt om i landet som har ett starkt driv och ett stort engagemang för sitt företagande. Att då mitt gäng, med lika delar entusiasm och servicevilja, ser till att allt detta engagemang bemöts på ett proffsigt och smidigt sätt, det gör att mitt jobb är det roligaste i Svenska Foder, säger Elisabeth Nordberg, försäljningschef.

– Deras uppgift att svara på återförsäljarnas efterfrågan, och samtidigt tipsa om andra delar i vårt sortiment, är en akrobatisk uppgift som de klarar av med ett ständigt glatt humör. Att få vara del av detta gäng, är en verklig ynnest, fortsätter hon.

Susanne Edlund, Johan Hagstedt och Annette Zackrisson åker runt i landet och möter återförsäljare med olika upplägg i sina butiker. En arbetsdag brukar de hinna med 3-4 besök. Men varje besök är inte det andra likt. Susanne Edlund som jobbar i de västra delarna av Sverige, och har lång erfarenhet av sitt jobb, ser en uppgift i att bland annat coacha sina samarbetspartners och hitta nya produkter för dem att sälja in.

– Det finns lika många typer av återförsäljare som människor, säger Susanne Edlund. Det gör det här jobbet så stimulerande. I min vardag träffar jag människor som lever för sin verksamhet, som dag ut och dag in jobbar för att möta sina kunder på bästa sätt. Och alla har sina idéer.

– Det vi kan göra är att möta dem i deras tankar kring sitt företagande, fortsätter hon. Diskutera hur man kan tänka kring den ständigt föränderliga marknaden. Vårt sortiment är ju oerhört brett och märker man att man har svårt att få gehör för vissa produkter i en viss geografi, ja, då får man kanske tänka om. Johan Hagstedt, som har södra Sverige som sitt område, har också han lång erfarenhet av sitt arbete som säljare för Svenska Foder. Han instämmer i vad Susanne säger om samarbetet med återförsäljarna i hans område.

– Mina kunder är ju de som står landsbygdens folk närmast. De har otroliga fina kontaktytor. Om vi gör ett bra jobb, så har vi världens bästa marknadsförare av våra produkter. Därför vill jag ju se till att peppa och hjälpa dem på alla sätt som är möjliga. Det kan vara genom att fixa event, som t.ex. foderkvällar. Det kan ju också vara genom att hjälpa till att tänka hur en viss produktgrupp skulle funka i just deras område. Att utveckla ett visst sortiment.

– Det kräver att jag får goda argument från våra produktchefer och försäljningschefer i Svenska Foder. Då kan jag ge inspiration i min tur. Levande tala för vårt sortiment.

Sortimentet är stort. Ungefär 1 000 olika artiklar, som plockas från centrallagret i Hällekis, arbetar de med. Det gäller att ha tungan rätt i mun och ha känsla för feeling, så att säga.

– Att ha en överblick är inte helt lätt, men det är samtidigt roligt, för det är ju trots allt ett samspel mellan oss och återförsäljaren. Vi får så mycket feedback på det vi gör och omedelbart. Den kontakt vi har med återförsäljarna ger otroligt starka och fina relationer. Kontakten är ju tät. Och vi känner oss alltid hjärtligt välkomna till våra kunder. Även om det ibland går troll i saker och det har blivit fel, löser vi alltid situationen tillsammans. För att båda parter har den viljan.

För Annette, som är relativt ny i gänget – lite drygt ett år har hon jobbat i Svenska Foder – är arbetet med kunderna det som ger tillbaka.

– Det är helt klart mycket att sätta sig in i som ny. Men mina kollegor är ju bäst, så jag var aldrig orolig när jag började. Sen går det snabbt att sätta sig in i ett jobb, där kunden är så nära. De ställer krav, men det är aldrig orimliga krav, det är krav för att de ska kunna göra ett bra jobb. Och det vill jag ju hjälpa dem med, såklart. Så det är positivt.

– Så en dålig dag på jobbet existerar inte, skrattar hon. Åtminstone känns det inte så. Jag hinner inte kan man säga. All motivation och glatt humör får jag varje dag av mina kunder. Jag har aldrig en tråkig stund.


Kategorier i: ,