I augusti 2018 var det dags för förre ägaren Mats Karlsson att lämna över till Katarina och Jimmy Johansson. Katarina som har varit anställd på kvarnen sedan 2006 har god kunskap om själva butiksverksamheten. Jimmy har hållit på med lantbruk hela sitt liv.
 

Tradition, kontinuitet och nytänk i ljuv förening

Tidningen hälsar på hos Katarina och Jimmy Johansson i Munkedals Kvarn några mil norr om Uddevalla. De har nyss tagit över verksamheten och är i full färd med att tänka kring hur de vill fortsätta att arbeta i området.

Det finns en lång historia för Munkedals Kvarn. Redan 1936 byggdes stället därefter har det drivits i lite olika regi. Men i augusti 2018 var det dags för förre ägaren Mats Karlsson att lämna över till Katarina och Jimmy Johansson. Katarina som har varit anställd på kvarnen sedan 2006 hade god kunskap om själva butiksverksamheten. Jimmy har hållit på med lantbruk hela sitt liv. Tillsammans med tre anställda kan man erbjuda en bred rådgivning och försäljning av sådant som hör lantbruk med djurhållning och odling till. Lägg därtill goda erfarenheter av häst, hund och katt.

– Vi funderade noga innan vi sa ja, säger Katarina. Nästan ett år. Det är ju en rätt omfattande verksamhet som man vill ska fungera. Men när vi väl fattat beslutet kändes det helt rätt.

– Vi har ju arbetat ihop tidigare, fyller Jimmy i, så det var inte det vi var konfunderade över hur det skulle gå. Vi hade mjölkkor på vår gård mellan 1997 och 2007 och det samarbetet fungerade fantastiskt. Ingen av oss är rädda för att jobba. Och vi har djup respekt för varandras olika kunskaper.

Sedan 2007, då de slutade med mjölkkorna, har Jimmy arbetat med gårdens 130 hektar växtodling, deras amkor, samt som entreprenör och lastbilschaufför. Katarina har arbetat här på Munkedals kvarn sedan 2006 och det är en detalj som också gjorde beslutet rätt att fatta.

– Jag har ju haft ansvar för butiken och har ägnat många år på att bygga upp den som jag vill att den ska fungera och vara, säger Katarina. Därför behövde vi inte göra några stora förändringar i detta arbete. Jag fick fria händer av Mats Karlsson. Grunden har vi. Nu handlar det om att hitta en bra kontinuitet och en låta de nya idéerna komma pö om pö.

Lyhördhet inför kunderna är styrkan för Munkedals Kvarn – och kunskap kring produkterna. Det är en viktig faktor för denna typ av verksamhet som idag är konkurrensutsatt av köpcentrum som i många fall kan ha samma varor.

– Vi lyssnar av våra kunder, konstaterar Katarina. Vad är det de önskar sig här, vad är de på jakt efter, hur kan vi möta deras behov på bästa sätt. Vi tar oss tid. Om vi får frågor om något vi inte kan något om, tar vi reda på det till dem.

– Det är viktigt att visa att vi bryr oss om vad de har för frågeställningar och problem, fortsätter hon. Att vi gärna vill vara med att svara och lösa dessa problem och att vi gärna fortsatt vill ha en dialog med dem. Jag tror omsorgen om våra kunder ger dem ett förtroende för oss, som gör att de återkommer.

– Jag vet att de som är intresserade av hästar kommer hit mycket på grund av den enorma kunskap Katarinas besitter kring häst, fyller Jimmy i.

Munkedals Kvarns försäljningsområde sträcker sig ganska långt. Ryktet har föregått dem och det ryktet säger att det är värt att ta sig hit. Här har de allt man behöver: från trädgård, till pellets, vallfrö, konstgödning, julgranar och foder och attiraljer för allehanda djurslag.

– Vårt arbetsområde sträcker sig främst över Uddevalla, Munkedal, Sotenäs, Lysekil och Tanum Kommun, säger Katarina. Men vi har norrmän som också kommer hit och handlar.

– Bredden är en styrka, menar Jimmy. Den gör att man kan få med allt på ett bräde. Visst kan köpcenterna också erbjuda detta, men inte med vår service och vår kompetens. Detta kommer alltid att vara vår fördel.

Vi diskuterar lite om det eventuella hotet från näthandeln. Men varken Jimmy eller Katarina är särskilt oroliga.

– Jag tror att våra kunder inte nöjer sig med näthandel, i alla fall på merparten av vårt sortiment, säger Jimmy. Visst kan vissa produkter beställas enklare på nätet. Men ofta är det även något annat man behöver – och då vill man kunna diskutera lite om detta. Få information som du inte bara kan läsa dig till. Erfarenhetsbaserad information.

Samarbetet med Svenska Foder är de båda väldigt nöjda med.

– Vi har väldigt bra kontakt med både Susanne för butiks- och hästdelen och på lantbruksdelen stöttar Peter Olsson på ett utmärkt sätt, konstaterar Katarina.

– Vi har väldigt bra kontakt med både Susanne för butiks- och hästdelen och på lantbruksdelen stöttar Peter Olsson på ett utmärkt sätt, konstaterar Katarina. Det är alltid lätt att få tag i dem och ställa eventuella frågor eller lösa uppkomna situationer. Det är en viktig trygghet för oss.

När vi diskutera framtiden värjer sig Katarina något, eftersom det var i augusti de tog över och att de just börjat landa i detta nygamla företagande.

– Vi har en arbetsprocess som fungerar bra nu och det känns både roligt, inspirerande och spännande, menar Katarina. Och vi kommer absolut att titta på nya tilltag framöver, men det är allt för tidigt att gå in på.

Jimmy som är den borne entreprenören kan dock inte låta bli att tänka kring en möjlig utveckling av företaget: möjligheten att utveckla den externa servicen, som ett komplement, och för att bland annat nå nya kunder.

– Vi skulle kunna ta betalt för att köra ut till de kunder som inte har tid eller möjlighet att ta sig till oss under veckorna.

Fortsättning lär följa på Munkedals Kvarn. Tradition, kontinuitet och nytänk i en ljuv förening – med stor lust att serva sina kunder.

Axving

Svenska Foder AB

Telefon
0510-828 00

Kundservice
020-83 00 00

Box 673

531 16 Lidköping

info@svenskafoder.se

Alla kontaktuppgifter