Vi är inne i en omvälvande period i lantbruksbranschen. Strukturomvandlingen som pågått under många år visar sig än tydligare idag. Vi ser det i att många mindre företag har försvunnit, vi ser det i att mark köpts upp av granngårdar eller arrenderas av de samma. Men vi ser det också i nya affärsmodeller som vi inte tidigare sett. Fokus är på att dra nytta av stordriftsfördelar eller en högre produktivitet per hektar eller krona – det gäller att finna lönsamheten, genom att vara uppfinningsrik.
Du som jobbar inom branschen är både kunskapsdriven, erfaren och utbildad i ditt fokusområde som växtodlare eller djurhållare – men du är inte minst affärsman, entreprenör. Du tittar på hur du kan skruva på verksamheten för att göra den både intressantare och lönsammare – för dig och för dina kunder. Du hittar en sidoverksamhet som skapar värde för den primära verksamheten, och som ett sätt att riskstyra.
Det samma gäller för oss som arbetar i handelsledet. Alla större lantbruksverksamheter i Europa lider just nu av lönsamhetsproblem, vilket kräver en översyn av den egna verksamheten. Vad gör vi rätt? Vad gör vi fel? Hur hittar vi ett bättre sätt att möta dagens lantbruk?
Vår koncerns förändringsprocess
I vår egen koncern går vi just nu igenom en sådan förändringsprocess för att ännu bättre dra nytta av vår gemensamma kompetens över länder och företag, samt bättre utnyttja stordriftsfördelar i inköp av bland annat råvaror, insatsvaror och spannmålshandel. Till nytta för det svenska lantbruket, och för lantbrukare i Tyskland och Danmark. Visst finns det skillnader i våra olika lantbrukslandskap, olika förutsättningar m.m. Men mycket är likt, och idéer och utveckling känner inga gränser.
Både våra konkurrenter och vi måste se till att möta dig där du befinner dig i din affärsverksamhet. Det handlar mycket om att förstå vart man tillsammans kan uppnå bäst resultat – en hållbar ekonomi och ekologi. När väl tiderna förändras går det fort, och det är lätt att hamna i bakvattnet av framtiden. Svenska Foder vill fortsätta vara den aktör som du föredrar att göra affärer med på våra meriter – för att vi är kostnadseffektiva, värdeskapande, pålitliga och innovativa. Hur blir vi det?
På ett sätt gör vi som vi alltid gjort: genom att tala med dig, läsa av hur du gör och varför och se hur vi kan möta dig i din affärsverksamhet. I kombination med att skaffa oss kunskap om ny forskning och utveckling samt dela idéer och tankar med våra kollegor i DLG-koncernen kan vi sätta ihop det till ett reellt affärsmannaskap – som satsar långsiktigt på svensk lantbruksnäring.