Search
Close this search box.

.

.

Tradition innebär långsiktigt förtroende

Carl Nilsson i Älmhult jobbar för sina kunder. Butiken som vänder sig idag till lantbruk – både större och mindre – skogsägare, villaägare med trädgård, de som har husdjur och/eller häst.
Det har gjort att de hållit sig relevanta i
över hundra år. Men det är inte tillbakablickandet som definierar företaget. Det är nuet. Och framåtblickandet.

Carl Nilsson i Älmhult. Ett namn som funnits i min värld sedan jag (redaktören) började i Svenska Foder, 2000. Hur gärna än jag vill mörka min ålder, så syns det i den meningen. Och då är dessa 22 år ändå ingenting…jämfört med hur länge Carl Nilssons som begrepp har funnits. 1914 bildades denna handlarbutik, och har haft lite olika skepnader under åren. Men det har legat i Älmhult hela tiden. Älmhult, som idag är the capitol of IKEA. När jag rullar in i denna bygd är det inte många byggnader som det inte står det välkända namnet på – i olika form.

Men vi är inte här för att prata om den stora arbetsgivaren i staden. Istället träffar jag Hanna Lindahl. Hanna är butiksansvarig och har även på sin lott att utveckla hemsidan där marknadsföringen står högst på dagordningen – men där förhoppningen även riktar sig mot en webbshop som kan hantera click and collect-metodiken, som förlänger möjligheten att handla i butiken till tider då den fysiska butiken inte har öppet.

– Det är en grannlaga uppgift, och tiden räcker inte riktigt till, men vi ska in i den världen också, för att kunna ta Carl Nilsson in i framtiden, säger Hanna. Det tror jag mycket på.

Det mänskliga mötet viktigt

Annars tror hon på det mänskliga mötet, och att detta är styrkan i Carl Nilssons verksamhet:

– Vi är 14 otroligt engagerade personer som jobbar här. Vi har alla våra olika styrkor och expertkunskaper och det gör vår butik till en otroligt bred butik med mycket kunskap. Det är attraktivt för de som besöker oss. Dessutom är vår service oslagbar – och det som gör att våra kunder kommer tillbaka.

Carl Nilsson har en väldig bredd på sitt sortiment. Och man vill också gärna ha allt hemma som kunder frågar efter. Det kan såklart vara en utmaning, eftersom ett lager inte är hur stort som helst – och man vill inte heller ha några hyllvärmare.

– Vi lär oss hela tiden hur vi ska arbeta med detta på bästa vis, säger Hanna. Vi ska ha rätt saker hemma vid rätt tid. Samtidigt vill vi inte att en kund som kommer hit ska gå härifrån med ogjort ärende. Det är en balansgång.

– Ett sätt att hantera detta är att ha ett bra flöde kring att beställa reservdelar – vilket gör att vi inte begränsar oss till bästsäljarna, utan kan erbjuda hela sortiment utan att ligga på lager: utan att det blir merkostnad för kunden. Det gör oss friare och också mer tillgängliga än många kedjebutiker.

Lära av kunderna, för framtiden

– Det handlar om att lyssna av och lära av kunderna för att kunna utvecklas. Sedan ska man omsätta efterfrågan till något konkret och livskraftigt i butiken. Eftersom alla som jobbar här har tusen idéer hela tiden, och stor vilja att omsätta det – händer det mycket här hela tiden. Det är därför det är lika roligt att komma till jobbet varje dag. Man vet att man får energi.

Birgitta Helm, som arbetar med administration och är den som har koll på hästsortimentet, konstaterar just att flexibiliteten och engagemanget är Carl Nilssons kännetecken.

– Företaget har hållit i alla dessa år, eftersom man har ett praktiskt synsätt på omvärlden. Man måste stå på flera ben, annars faller man. Och man måste förändra sig och lyssna på vad kunderna efterfrågar. Vi som jobbar här nu fortsätter med det synsättet – och våra styrkor är just kunskaperna, bredden och vår service. -Det är vad tradition egentligen betyder: Långsiktigt förtroende.

Samarbetspartners viktiga

Men det är också viktigt att ha affärspartners som önskar ens bästa, menar Hanna.

– Att vi har ett gott samarbete med våra leverantörer, när det gäller produkter som vi inte har lika stor kännedom om – Svenska Foder är en sådan – det gör stor skillnad. När det kommer till utsäde, vallfrö och foder, så har vi den bästa supporten från Kerstin Bagge som är Djur&Natur-säljare, och Ulf Berggren, som hjälper med frågor kring växtodlingen. Vi får alltid snabb återkoppling på våra frågor, och det gör oss trygga även i detta stora sortiment.

– De lantbrukskunder som handlar med oss, kan ställa frågor till oss som vi inte alltid har svar på – men genom att vi har ett så bra samarbete med Svenska Foder, löser vi det väldigt smidigt. De står för specialkompetensen och det känns väldigt tryggt.

Det lokala allt viktigare

Under och efter pandemin menar Hanna att folk har blivit mer måna av det lokala. De lokala handlarna får också en social funktion.
– Vi märker att fler vill handla på hemmaplan, berättar hon. Man förstår att man inte kan ta det förgivet. Det kommer hela tiden nya kunder, som säger att de inte visste att vi fanns. Det är väldigt kul när det händer, och är på något vis ett kvitto på att vi gör rätt.

– Vi har haft lite svårt generellt att få folk att hitta hit. Men det har vi jobbat hårt med genom att ha olika dagar. Grötdagen, då vi bjuder på tomtegröt och skinksmörgås, och vårvisning, och häst och smådjursmässa – där vi även bjuder in andra mindre företagare. Det är inspirerande dagar och brukar komma mycket folk. Visst är det mycket arbete med dessa olika dagar, men vi märker att det gör skillnad, och då känns ju allt arbete man lägger ner värt det, avslutar Hanna.

Senaste artiklarna

Alla
Fördjupning
Nyheter
Nyhetsbrev Växtodling
Röst från fältet
Tips & Råd
Search
Mina sidor
Logga in/registrera dig som: