I hjärtat av Svenska Foder – Centrallagret i Hällekis

Det är många delar i Svenska Foder som måste prata ihop sig för att allt ska fungera så effektivt och smärtfritt som möjligt. Det viktiga är att kunden står i centrum och att vi kan leverera det våra kunder vill sälja i sin tur,
säger Mikael Lidholm Centrallagerchef. Foto: Daniel Ström

På Centrallagret i Hällekis finns ett brett sortiment att förse såväl Djur&Natur-butiker och återförsäljare med varor – men också lantbruk med produkter för att nå bästa resultat för sin verksamhet. På Centrallagret finns närapå allt du kan tänka dig. Foder som tillverkas i foderfabriken i Hällekis säckas på Centrallagret. Här finns även tillskottsprodukter, säsongsartiklar och andra förnödenheter som gör att vi kan leverera ett helhetskoncept till våra kunder. Men det kräver både planering, prognostisering och logistik – och gott samarbete mellan olika funktioner – för få allt att hänga ihop. Det gör det till en utmaning. Men en rolig utmaning!

På fler sätt än ett är Svenska Foders hjärta placerat i Hällekis. Det är såklart en sanning med modifikation, eftersom Svenska Foder finns på många ställen i Sverige och alla är lika viktiga. Men en av de saker som faktiskt byggt upp en alldeles särskild struktur i Svenska Foder är de över 250 återförsäljare/franchisetagare som vi samarbetar med samt egna butiker runt om i landet som säljer varor som vi distribuerar just från Hällekis.

– Våra återförsäljare/franchisetagare är mycket viktiga för oss i vår företagsmodell, säger Rebecca Nilsson, Retailchef i Svenska Foder.

Personalbild på Rebecca Nilsson, Säljchef Återförsäljare

Samarbete med andra företag är en viktig del i vår strategi. Återförsäljarmodellen blev ett sätt för oss redan från början att nå längre och kunna sälja våra produkter. Det har varit och är ett fantastiskt sätt att samarbeta kring ett gemensamt engagemang och ett gemensamt produktsortiment.

Dessa ska vi serva med kvalitetsprodukter som gör att kunderna återvänder till sin favoritbutik. Det är ett av de sätt som Svenska Foder har kunnat sprida sitt varumärke genom åren – just via återförsäljare/franchisetagare som brinner för sin bygd och sin verksamhet.

Centrallagret i Hällekis innefattar två delar: dels en produktions-avdelning med säckningsanläggningar och så lageravdelningen som hanterar order ut till slutkund. Mikael ”Micke” Lidholm är centrallagerchef här sedan 2017 och ser tillsammans med sina medarbetare till att det varje dag skickas ut varor som ska nå landsbygdens människor – från Kalix i norr till Ystad i söder.

– Varje dag inkommer mellan 5-10 bilar som ska lossas och varorna ska hanteras i lagret, säger Micke. Dessutom skickar vi ut mellan 5-6 egna turbilar i snitt per dag till våra kunder. Sen kan det vara ytterligare 10 bilar som kommer och hämtar små och stora poster. Så det är mycket aktivitet här under en dag. Och vi som jobbar här gillar att det händer saker.

Det är ca 1500 olika produkter som hanteras Centrallagret. Dessa ska ha sin plats. Och utrymme är alltid en begränsning – även om det kan verka mycket med10 800 kvadratmeter under tak. Foto: Daniel Ström

Det är ca 1500 olika produkter som hanteras på centrallagret. Dessa ska ha sin plats. Och utrymme är alltid en begränsning – även om det kan verka mycket med 10 800 kvadratmeter under tak. Även detta utrymme tar slut. Då gäller det att vara duktig på att planera och agera.

– Det är många delar i Svenska Foder som måste prata ihop sig för att allt ska fungera så effektivt och smärtfritt som möjligt, säger Micke. Det viktiga är att kunden står i centrum och att vi kan leverera det våra kunder vill sälja i sin tur.

– Det finns dock ingen spåkula i hur saker och ting ska sälja under ett år, fortsätter han. Det är många parametrar som spelar roll. Då måste man ha många bra medarbetare som kan snacka ihop sig och göra en värdering. Vi har en tät och öppen dialog med såväl inköps – som försäljningsavdelningen inom Retail samt logistik för att på bästa sätt kunna matcha vad våra kunder kommer att vilja ha om tre månader, tre veckor eller imorgon.

– Vi gör prognoser tillsammans, lyssnar av marknaden, gör analyser baserat på tidigare år, och försöker se vad som är annorlunda detta år, vad människor vill köpa ute på landsbygden. Det skiljer ju sig också från region till region vilka varor som blir efterfrågade, och från stad till by. Detta ska vi försöka hitta en rak linje i, och beställa hem rätt varor i rätt tid.

– Vi jobbar hela tiden mycket lösningsorienterat, och det gör det väldigt roligt – speciellt när vi hittar en smart lösning på en utmaning. Det är tillfredställande att göra kunder nöjda.

Det tackar han alldeles särskilt sitt närmsta gäng i Hällekis för speciellt. Man är sammanlagt 16 person som jobbar på centrallagret och säckningssanläggningen.

– Vi har ett byggt ett riktigt bra team här i Hällekis, säger Micke. De trivs, tar ansvar och vill alltid göra ett riktigt bra jobb. Som chef är det ju dit man vill komma. Att medarbetarna själva tar initiativ till förbättringar. Ibland går inte förändringsarbetet tillräckligt fort, kan de nog tycka. Men det är ju egentligen inte ett problem. Det är ett guldläge.

– Vi vet att det är viktigt att vårt arbete görs i tid, för det är kunder som väntar på varorna, och de behöver dem för att hålla igång sin verksamhet, säger Micke. Det gör att man är extra på tårna på jobbet och att man går hem och kan känna sig nöjd när man sett till så att allt har fungerat.

– Det gör arbetet tillfredställande. Bättre kan man väl inte ha det, avslutar han.


Kategorier i: , ,