Öppna upp för ny energi

Att vara duktig på sin sak, att äga kunskap om sitt ämne, sin verksamhet – det är det många som har och det är en viktig sak. En helt väsentlig del när man utveckla t.ex. sin lantbruksverksamhet, sin gård, sin växtodling, sin djurhållning. Men räcker det? Ibland kanske. Men det betyder inte att saker och ting alltid går som man vill det. Ofta behöver man inspiration från annat håll, för att förändra saker som man inte trodde skulle gå och förändra.

Vi söker svar på saker där vi tror vi ska finna dem, vi går till platser där vi tidigare gått, för att hitta… samma sak? Kanske är det dock när vi stöter på något vi inte känner till, när vi ställs inför saker som vi aldrig tidigare ställts inför, som den verkliga kreativiteten sätter in. Som tar oss till nästa steg.

Varför skriver jag det här då? Jo, för vi i Svenska Foder har lärt oss att förändring sker då vi vågar ta in nya perspektiv. Varje verksamhet vet hur lätt det är att bara titta inifrån och ut – alltså: vi gör på det här sättet, och det är sättet som det ska göras. Men med den inställningen kommer man snabbt efter i den värld vi lever i. Istället tror vi på att öppna upp för andras idéer, titta positivt kritiskt på oss själva och det vi gör, för att se om vi kan göra saker på andra sätt än vi gjort tidigare. I alla fall våga pröva tankarna. Där är du som lantbrukare det viktigaste bollplanket.

Inspiration från andra i branschen

Men vi försöker ta inspiration från många håll. Just perspektiv-skiftena ger ny energi. Det kan innebära att dra nytta av de kunskaper våra koncernkollegor har, i grannländerna som Danmark, Tyskland, Frankrike, Polen. I vår koncern pågår det ett stort fackmässigt arbete oavbrutet, och de utmaningar som våra koncernkollegor stöter på, det kan vi vara säkra på att vi också stöter på i vår svenska horisont. Att lyssna och bearbeta och implementera, så att det passar vår verklighet – det lyfter vår verksamhet.

Det kan också handla om nya samarbeten på nya marknader, för att släppa in nytt ljus i vår egen svenska marknad – kanske samarbeta kring produktutveckling? Eller för att hitta produkter som redan finns, men som vi ännu inte provat ut. Alla nordiska företag som jobbar i samma bransch som vi gör, måste hantera samma typ av frågor. Men hur gör de? Och hur gör vi? Och varför gör vi olika? Det är intressanta frågor, som öppnar upp mot nya svar.

Medarbetarna är bolagets framtid

Perspektivförskjutningar kan också innebära nyanställningar. Personalpolitiken i ett företag som vårt är viktigt! Ett företag är bara så bra som sina medarbetare. Våra medarbetare brinner för sitt jobb och vill ständigt försöka hitta bättre lösningar för att du som lantbrukare ska göra fler affärer med oss. Men vi jobbar inte bara här och nu. Vi planerar också för framtidens bolag. Söker vi efter rätt människor för att kunna möta framtidens lantbruk på rätt sätt? Vilka personer söker sig till oss idag?

Hur attraherar vi de mest ambitiösa medarbetarna? Och vilka vill vi i framtiden ska söka sig till oss, för att utmana våra vanor? Är du intresserad av att arbeta hos oss ska du höra av dig. Det kanske inte finns jobb för dig idag. Men kanske imorgon. Titta in på vår hemsida – och se om något av det vi söker, passar dig!

Genom att erkänna att vi inte kan allt, öppnar vi upp för att lära oss nytt! Varje dag är en möjlighet att lära sig något nytt, eller att förändra något till det bättre. Det är inte lätt. Men det är roligt – om vi inte längre ser det som ett problem, utan som en möjlighet, ett samtal, en ny start, och mer energi. Det är så vi bygger framtidens lantbruk i den viktigaste av branscher!

Om Svenska Foder

Svenska Foder är leverantör av foder och växtodlingsprodukter till lantbruket och cerealieprodukter till livsmedelsbranschen. Svenska Foders huvudinriktning är att vara producent och grossist med ett väl utbyggt distributions- och försäljningsnät i nära samarbete med återförsäljare.

Svenska Foder-säljare hos kossorna

Jobba med oss!

Svenska Foders organisation bygger på kompetens och handlingskraft. Vi är ambitiösa, pålitliga och värdeskapande. Men slutligen är det så att framgången för bolagets produkter och tjänster står i relation till hur målmedvetna och duktiga våra medarbetare är. Därför är utvecklingen av medarbetarna en av de viktigaste faktorerna för att nå bolagets framtida mål.


Kategorier i: , ,